Digitális kompetencia fejlesztés Pusztaradványban
SM10-MIN-1-062
Kedvezményezett: Regionális Civil Központ Alapítvány
Együttműködő partner: Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság
A projekt ideje: 2025.06.01 – 2028.01.31.
A támogatás összege: 35 944 945 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A megvalósítás helyszíne: 3874 Pusztaradvány, Kossuth út 19.
A projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program II. időszakának végrehajtási rendjéről szóló 563/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 32. §-ával összhangban, az SM10-MIN A digitális terek elérhetőségének és a hátrányos helyzetű csoportok digitális kompetenciájának fejlesztése program (a továbbiakban: SM10-MIN program) keretében megvalósítandó „Digitális terek rendelkezésre állása és a romák digitális kompetenciáinak fejlesztése” című programkomponens (a továbbiakban: programkomponens) megvalósítására irányul.
Információk: www.svajcialap.hu
A projekt célja:
A hátrányos helyzetű emberek és közösségek, különösen a romák társadalmi befogadásához való hozzájárulás az online szolgáltatásokhoz és a digitális infrastruktúrához való hozzáférésük javításával. A hátrányos helyzetű csoportok, köztük a romák digitális írástudásának növelése, ami hozzájárul a felnőtt munkaképes korú lakosság foglalkoztathatóságának javításához, a társadalmi befogadást célzó felnőttkori tanulás ösztönzéséhez, valamint az információs és kommunikációs technológiák (IKT) használatát igénylő technológiai környezetben a munkalehetőségekhez való hozzáférés javításához.
Célcsoport:
Pusztaradvány és a környéken elő, 16 – 99 éves hátrányos helyzetű személyek, ezen belül különösen a nők és azok, akik önmagukat roma nemzetiséghez tartozónak vallják. A programban hátrányos helyzetűnek tekintjük különösen mindazokat, akik alacsony iskolai végzettségűek és alapszintű vagy annál alacsonyabb digitális írástudással rendelkeznek.
Tevékenységek:
- digitális környezet kialakítása: a digitáis képzések tárgyi feltételeit képező infrastruktúra és munkaállomások kialakítása;
- eszközbeszerzés: a képzéshez szükséges számítógépek beszerzése és telepítése;
- toborzás, bevonás, motiválás;
- igényfelmérés: a digitális felnőttképzésre jelentkező célcsoport tagok igényeinek és tudásszintjének felmérése. Kérdőívek előzetes véleményezése, a helyi igények meghatározása, az eredmények megvitatása. Adatszolgáltatás, közreműködés a kérdőívek kitöltésében, a kimeneti kompetencia mérésben;
- közösségi rendezvények: a projekt elején tájékoztató rendezvényt tartunk, ahol ismertetjük a Svájci Alap keretében megvalósuló projekt célkitűzéseit, a program által nyújtott szolgáltatásokat és a bekapcsolódás lehetőségét. A projekt második felében a programba vontak részére egy digitális közösségi rendezvényt valósítunk meg, ahol a résztvevők megismerhetik egymást és megoszthatják tapasztalataik egymással és a további lehetséges programba belépővel;
- munkaerőpiaci szolgáltatások (mentorálás, tanácsadás): a célcsoport tagok támogatása az elektronikus ügyintézésben, motiválás és mentorálás, különösen a képzéshez és foglalkoztatáshoz kapcsolódó ügyintézések tekintetében. Pályaorientációs és munkatanácsadás, álláskeresésben való segítségnyújtás, önéletrajz írás;
- álláskereső tréning: a résztvevők önálló álláskeresési képességének fejlesztése valósul meg. A célcsoport tagjai tisztába kerülnek a munkanélküliség fogalomkörébe tartozó sajátosságokkal, saját munkaerőpiaci helyzetükkel, képet alkothatnak a munkaerőpiac jellemző vonásairól, elvárásairól. Megismerik és elsajátítják az önálló álláskereséshez, illetve a munkában maradáshoz szükséges ismereteket, készségeket. Képessé válnak önéletrajz, motivációs levél elkészítésére, az állásinterjún történő szakmai és magatartásszabályok megfelelő alkalmazására. Megismerik a digitális álláskeresés fontosabb elemeit, a fontosabb online álláskeresési platformokat, az álláskereséshez szükséges informatikai alapokat (pl. e-mail cím jelentősége, létrehozása, az interneten történő álláskeresés böngészői, a platformokra történő regisztráció folyamata, stb.);
-
kompetencia-mérés: célja a programban résztvevő célcsoport tagok kulcskompetenciáinak és személyiségének objektív módszerrel történő meghatározása, egyéni és csoport szinten. A mérésen több, mint 100 munkavállaláshoz szükséges képesség - tevékenység közben történő - felmérése valósul meg saját fejlesztésű kompetencia mérő eszközökön. A különböző területek vizsgálatára különböző eszközök állnak rendelkezésre, köztük multimédiás, érintőképernyős kompakt gyakorlóállomás, valamint különböző teletálcák a motorikus képességek mérésének érdekében.
A mérés eredményei alapján meghatározhatók a javasolt munkavállalási irányok, szakmák, az ehhez szükséges fejlesztési és képzési területek, definiálhatók az erősségek, amelyekre építhető a munkaerő-piaci sikeresség, és még inkább megalapozott és a munkavállaló szükségleteire szabott fejlesztési tervek születhetnek; - „DIGIKLUB”: tematikus klubfoglalkozások az internet és a digitális eszközök használatával, az információs és kommunikációs technológiák jártasság szintű elsajátításával és készségek fejlesztésével, a mindennapi életet megkönnyítő, a társadalmi befogadást erősítő csoportos támogatás biztosítása a rendelkezésre álló digitális eszközök használatával;
- TEF (Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság) által kidolgozott és biztosított képzések bonyolítása, adminisztrálása:
-
Digitális állampolgári kompetenciák fejlesztése: az erre irányuló 4-10 órás képzési programok célja, hogy megismertesse a résztvevőkkel a digitális ügyintézésre szolgáló tereket, az igénybevételükhöz szükséges szolgáltatásokat, szoftvereket és azok alkalmazását- ilyen felületek pl
- az Ügyfélkapu, az arcképes azonosítás, e-Személyi, a Részleges Kódú Telefonos Azonosítás (RKTA),
- a Magyarorszag.hu,
- az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT),
- a Virtuális Munkaerőpiac Portál,
- a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA).
- Digitális írástudás fejlesztése: A 30 órás képzési program célja, hogy a képzésben résztvevő alapszintű felhasználói ismereteket szerezzen, használja az operációs rendszer legfontosabb funkcióit, alkalmazza a fájlkezelés alapjait, egyszerű szövegeket szerkesszen, tudja használni az Internetet, valamint e-mailcímet tudjon létrehozni és képes legyen kezelni egy levelező rendszert.
- 180 órás ICDL képzés: célja, hogy a képzésben résztvevőket felkészítse az informatikai írástudást igazoló vizsgára és a nemzetközileg elismert ICDL tanúsítvány megszerzésére, a képzés során szerzett kompetenciákkal az információs társadalom teljes értékű tagjaivá váljanak.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Digital competence development in Pusztaradvány
SM10-MIN1-062
Beneficiary: Regional Civil Center Foundation
Partner: Directorate-General for Social Opportunities
Project duration: 01/06/2025 – 31/01/2028
Grant amount: 35 944 945 Ft
Grant rate: 100 %
Location of implementation: 3874 Pusztaradvány, Kossuth street 19.
The purpose of the project:
Contributing to the social inclusion of disadvantaged people and communities, in particular Roma, by improving their access to online services and digital infrastructure. Increasing the digital literacy of disadvantaged groups, including Roma, which contributes to improving the employability of the adult working-age population, promoting adult learning for social inclusion, and improving access to job opportunities in a technological environment requiring the use of information and communication technologies (ICT).
Programme objectives:
The overall goal of the programme is to contribute to the social inclusion of socially disadvantaged people and communities, especially Roma, which will be achieved by improving their access to online services and digital infrastructure and by increasing their digital literacy in order to improve their ability to use the opportunities in the digital world. During the program, the emphasis is on the target group members being able to navigate the online space, to have knowledge of what matters they can handle online, and to be able to take advantage of the opportunities offered by online services. As a result, their labor market opportunities will increase, they will have better and easier access to public online services and information, thereby increasing their presence as citizens and improving their quality of life.
Direct target group:
Pusztaradvány and its surroundings, disadvantaged people aged 16-99, especially women and those who identify as Roma. In the program, we consider disadvantaged people to be those with low educational attainment and basic or lower digital literacy.
Activities:
- development of a digital environment: development of the infrastructure and workstations that form the material conditions for digital training;
- equipment procurement: procurement and installation of computers necessary for training;
- recruitment, involvement, motivation;
- needs assessment: assessment of the needs and knowledge level of target group members applying for digital adult training. Preliminary evaluation of questionnaires, determination of local needs, discussion of results. Data provision, participation in filling out questionnaires, measurement of output competence;
- community events: at the beginning of the project, we hold an information event, where we explain the objectives of the project implemented within the framework of the Swiss Fund, the services provided by the program and the possibility of getting involved. In the second half of the project, we implement a digital community event for those involved in the program, where participants can get to know each other and share their experiences with each other and with other potential program entrants;
- labor market services (mentoring, counseling): supporting target group members in electronic administration, motivation and mentoring, especially in administration related to training and employment. Career orientation and job counseling, assistance in job search, CV writing;
- job search training: the participants' independent job search skills are developed. The members of the target group become familiar with the specific features of the concept of unemployment, their own labor market situation, and can form an image of the typical features and expectations of the labor market. They learn and acquire the knowledge and skills necessary for independent job search and staying in work. They become able to prepare a CV, a motivation letter, and to properly apply professional and behavioral rules during a job interview. They learn about the most important elements of digital job search, the most important online job search platforms, and the IT basics necessary for job search (e.g. the importance and creation of an e-mail address, browsers for job search on the Internet, the process of registering on platforms, etc.);
- competency measurement: its purpose is to objectively determine the key competencies and personality of the target group members participating in the program, at individual and group level. The measurement involves assessing more than 100 skills required for employment - during activity - using self-developed competency measurement tools. Various tools are available to examine different areas, including a multimedia, touch-screen compact practice station, as well as various teletrays for measuring motor skills.
- Based on the results of the measurement, the recommended employment directions, professions, the necessary development and training areas can be determined, the strengths on which success in the labor market can be built can be defined, and even more well-founded development plans tailored to the employee's needs can be created;
- "DIGICLUB": thematic club activities using the internet and digital tools, mastering information and communication technologies at a proficiency level and developing skills, providing group support that facilitates everyday life and strengthens social inclusion using available digital tools;
- Conducting and administering training courses developed and provided by TEF (Directorate-General for Social Opportunities):
-
Development of digital citizenship competencies: the aim of the 4-10 hour training programs aimed at this is to familiarize participants with the spaces for digital administration, the services, software required for their use and their application - such platforms include
- the Customer Portal, facial recognition, e-Personal, Partial Code Telephone Identification (RKTA),
- Magyarorszag.hu,
- the Electronic Health Service Space (EESZT),
- the Virtual Labor Market Portal,
- the Public Education Registration and Study Basic System (KRÉTA).
- Development of digital literacy: The aim of the 30-hour training program is to enable the participant to acquire basic user skills, use the most important functions of the operating system, apply the basics of file management, edit simple texts, be able to use the Internet, create an e-mail address and be able to manage a mail system.
- 180-hour ICDL training: the aim is to prepare the participants in the training for the IT literacy exam and to obtain the internationally recognized ICDL certificate, and to become full members of the information society with the competencies acquired during the training.
More info: www.svajcialap.hu